Kako prepoznati problem sa akumulatorom pre nego što vas izda?

Akumulator predstavlja srce vašeg automobila, energiju bez koje ne možete da započnete dan. Problem sa akumulatorom često iznenadi vozače upravo u najnezgodnijim trenucima. Ali, ne morate biti ekspert za prepoznavanje problema sa akumulatorom kako biste ga preduhitrili.

Prosečan vek trajanja akumulatora iznosi dve do tri godine, ali uz redovno održavanje i pažljivo praćenje stanja, moguće je značajno produžiti njegovu funkcionalnost. Proizvođači često ističu da neki modeli mogu trajati do pet godina, ali realnost je da je preporučljivo menjati akumulator svakih dve i po godine kako bi se izbegli iznenadni problemi.

Jedna od ključnih preporuka je da proveravate stanje akumulatora svakih tri, šest ili devet meseci, u zavisnosti od uslova vožnje. Ukoliko vozite kraće relacije ili povremeno koristite automobil, preventivno punjenje će doprineti dužem veku vašeg akumulatora.

Statistike ukazuju da su brzi testovi za procenu stanja akumulatora pouzdani približno 50%. Oni obično uključuju proveru potrošnje struje akumulatora, performanse alternatora i povlačenje startera. Kada izmerite manje od 10.5 volti, to ukazuje na loš ili duboko ispražnjen akumulator. Voltmetar koji pokazuje između 12 i 12.4 volti signalizira nisku napunjenost koju treba dopuniti, dok je vrijednost između 12.6 i 12.8 volti znak zdravog akumulatora. Ako voltmetar pokazuje više od 13 volti, to može značiti da je akumulator suv i neispravan.

Načelno je preporučljivo skidati akumulator iz vozila pre punjenja, posebno kod savremenijih automobila, kako se ne bi izgubili podaci sa različitih sistema koji se napajaju iz akumulatora. Ujedno, punjenje akumulatora zavisi od kapaciteta i vrste punjača. Na primer, akumulator od 45Ah punjač od 4.5 ampera napuniće do deset procenata kapaciteta za približno deset sati.

Simptomi lošeg akumulatora

Akumulatori obično imaju radni vek od dve do tri godine, ali neki proizvođači tvrde da njihove baterije mogu trajati pet godina ili više. Ipak, teško paljenje motora može biti jedan od prvih znakova da je vreme za zamenu akumulatora, naročito ako primetite kliktanje prilikom paljenja.

Da li ste ikada primetili da vam je teško paljenje motora svakog jutra? Ovo može biti pokazatelj slabljenja akumulatora. Klik kod paljenja, problemi sa paljenjem gde je uzročnik akumulator, kao i situacije gde je potrebno paliti automobil na kablove više od tri puta nedeljno, ukazuju na to da je vreme za novi akumulator.

Da bismo lakše razumeli simptome, pogledajmo sledeće:

Simptom Opis Uzrok
Teško paljenje motora Svako jutro automobil teško pali ili uopšte ne pali. Slab akumulator
Klikanje prilikom paljenja Čuje se klik, ali automobil ne pali. Nedovoljna snaga akumulatora
Problemi sa osvetljenjem Svetla na automobilu su prigušena ili trepere. Nizak napon

Da biste izbegli ove probleme, preporučuje se zamena akumulatora svakih dve i po godine. Kod paljenja automobila na hladno, proverite oznaku „Cold Cranking Amps“ koja pokazuje koliko ampera je potrebno za prvo paljenje u toku dana. Ako voltmetar pokazuje vrednosti ispod 13V dok motor radi u praznom hodu, to može značiti problem sa alternatorom ili regulatorom.

Ako napon akumulatora padne ispod 5V kada automobil radi, vreme je za hitnu zamenu. Obratite pažnju na ove simptome kako biste predupredili ozbiljnije probleme na putu.

Kako prepoznati problem sa akumulatorom

Prepoznavanje problema sa akumulatorom može vas osloboditi neugodnih situacija na putu. Akumulator je ključni deo automobila, a prosečni vek trajanja kvalitetnih akumulatora iznosi oko 5 do 6 godina. Međutim, već od četvrte godine postaju nestabilni, zbog čega je važno obratiti pažnju na određene simptome.

Praznjenje akumulatora ispod 40-50% može dovesti do oštećenja, naročito kada napon padne ispod 10,5 V. Zdrav akumulator treba da isporučuje jednosmernu struju sa naponom od oko 12,5 V, dok pri radu motora napon treba biti između 13,6 V do 14,8 V. Redovna provera napona pomoći će vam da identifikujete moguće probleme pre nego što postanu ozbiljni.

Signalni znakovi problema sa akumulatorom su otežano ili sporije pokretanje motora, slabost ili prekidi u radu svjetala, radija i drugih električnih uređaja. „Klikanje“ zvuk prilikom paljenja motora, a da se motor ne pokrene, jasno upućuje na slab ili istrošen akumulator. Ako često morate da punite akumulator ili ako se brzo prazni, to su signali na koje treba obratiti pažnju.

Testiranje akumulatora u servisu je najpouzdaniji način da se uvere da je sve u redu. Serviseri koriste profesionalne uređaje za provera napona koji omogućavaju detaljni pregled stanja akumulatora. Ako primetite bilo koji od gore navedenih simptoma, nemojte oklevati da posetite servis i osigurate ispravno funkcionisanje vašeg vozila.